X
تبلیغات
آسارا

 استعمار فرهنگی رامی توان اجبار یک جامعه از سوی جا معه ای دیگر برای پذیرش تمدن , ایدئولوری ها و فرهنگ دانست .دولتها ی استعمارگر در قالب سیاستهای فرهنگی حساب شده می کوشند معیارها و اصول مورد پذیرش جامعه خود را در جامعه ای دیگر اجرا کنند تا استیلای فکری خود را بر آن جامعه تسهیل سازند . اگر مردم یک جامعه پذیرای ارزشهای فرهنگی جامعه دیگر باشند بی گمان در برابر نفوذ سیاسی و اقتصادی آن جامعه ایستادگی نمی کنند . قدرتهای استعماری از هر وسیله ای برای سلطه دراز مدت خود بهره می برند به گو نه ای که ممکن است فرهنگ اصیل جامعه زیر سلطه نابود شود ونتواند به عنوان یک امکان و راه حل , ابراز وجود کند و بر گزیده شود.از آنجا که زبان وسیله ای اساسی برای بیان یک فرهنگ و حقایق بدیهی و اصیل آن است استمار فرهنگی همواره از آن به عنوان سلاح اصلی استفاده می کرده است.استعمار گر می کوشیدند از طریق مبلغان مذهبی خود , این کشور های استعمار زده را تغییر دهند. آنها بر ابن باور بودند که مسئولیت متمدن ساختن مردم استعمارزده را به عهده دارندوباید بکو شند آنها را از این وضعیت خارج سازند.جامعه استعمار زده با نوعی بحران فرهنگی روبرو می شود ودر یافتن هویت خود تردید می کند و رفته رفته گذشته خود را نیز از دست می دهد , همان گذشته ای که استعمار گر هرگز به رسمیت نشناخته است, زیرا او بومیان را فاقد اصل و نسب می پندارد. از سوی دیگر استعمارزده ممکن است به شدت از استعمار گر متنفر شود وتما می مسائل خود را به او نسبت دهد و به جای حل مشکلات اساسی خود به تئوری توطئه دلگرم باشد. بنا بر این , مشاهده می شود که استعمار با تحمیل تمدن خود بر کشور استعمار زده او را به مرحله " بیگانگی از خویش" می رساند و از این طریق , امکان هر گونه تحول داخلی را از میان بر می دارد.

 منبع:
کتاب پویایی فرهنگ و تمدن اسلام ایران

+ نوشته شده توسط آق شاهی در جمعه بیست و یکم فروردین 1388 و ساعت 15:36 |

منطق قیاسی ارسو یادتان میآید؟حال بهتر است با قیاس این دو متن که تفاوت سنی ۳۰ سال دارنددرس فلسفه را تمرین کنیم.۳۰ سال پیش و بعد از قانون اجباری شدن حجاب:

منتظر بهانه‌های دیگر باشیم!آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در مقاله‌ای تحت عنوان «منتظر بهانه‌های دیگر باشیم» به مسأله حجاب و مخالفت با آن اشاره کرده و نوشت:«خانم‌ها باید توجه داشته باشند آن‌ها که با اعلامیه‌ها و مقالات تحریک‌آمیز سعی کردند این مسأله را بزرگ کنند، حداقل ناآگاهانه تحت تأثیر دشمنانی قرار گرفتند که در میدان سیاست در داخل و خارج شکست خورده‌اند و موقعی را بهترین از لحظات حساس برای نفاق‌افکنی پیدا نکرده‌اند و‌گرنه مسأله حجاب ساده‌تر از آن بود که این همه کشش پیدا کند. جالب این‌که امروز بسیاری از زنان بی‌حجاب به حکم سردی هوا، و یا براثر آشنایی تدریجی به مسایل اسلامی، یا احساس این‌که اگر با حجاب باشند محفوظ‌تر و سنگین‌ترند عملاً در حجاب اسلامی رفته‌اند، آن‌ها هم که حجاب ندارند تفاوتشان با دیگران غالباً یک روسری است. آیا به نظر شما این موضوع می‌توانست منشا آن همه سر و صدا گردد؟؟! آیا این دلیل بر آن نیست که عمال رژیم سابق و عناصر ضد انقلابی به صورت وسواس خناس در میان انقلابیون ما نفوذ می‌‌کنند.»مکارم شیرازی گفت: «رهبران انقلاب و مراجع اسلامی کراراً گفته و نوشته‌اند اسلام اجازه نمی‌دهد کوچک‌ترین جسارتی به بانویی شود و افراد مزاحم را باید تحت تعقیب قانونی قرار داد، آن‌ها می‌گویند مقام زن در اسلام فوق‌العاده والا است، و مادر ساختن آینده این کشور استبداد زده، نیازمند به زنان انقلابی هستیم. ولی به خوبی دیدیم که نفاق‌افکنان بی‌توجه به این تأکیدهای آشکار همچنان به سم‌پاشی خود ادامه و می‌دهند. این‌ها همه به ما هشدار می‌دهد که بدانیم مسأله طبیعی نیست و مخصوصاً خانم‌ها باید به این نکته خوب توجه کنند.»

وی افزود: «در مورد حجاب نیز هنگامی که زنان کشور ما مشاهده کنند که زندگی گذشته آن‌ها که توأم با آن همه خودآرایی و صرف بودجه‌های سنگین و وقت زیاد در مراکز مد و زیبایی و مقابل آئینه علاوه بر این‌که شکنجه و عذاب الیمی برای آن‌هاست از شخصیت آنان می‌کاهد و از آن‌ها یک عروسک می‌سازد که بازیچه دست افراد هوس‌باز خواهد بود. خودشان با توجه به این حقایق تدریجاً تغییر مسیر می‌دهند و حجاب ساده اسلامی را برای خود می‌پذیرند و به فرض که آن را هم بپذیرند آن خودنمایی‌ها و خودآرایی‌های سابق به کلی کنار خواهد رفت و به هر صورت هیچ‌گونه نیازی به شدت عمل نیست. امروز:

گردش مالی سالانه یک میلیارد دلاری لوازم آرایشی در ایران

سرمایه: فروش محصولات لوازم آرایشی با 19 درصد رشد در منطقه خاورمیانه طی سه سال اخیر به 1/2 میلیارد دلار رسید. به گزارش وب سایت کازمتیک بیزنس،طی سه سال اخیر حدود 30 درصد کل بازار خرده فروشی خاورمیانه به لوازم آرایشی اختصاص داشته و سالانه به طور متوسط 1/2 میلیارد دلار لوازم آرایشی در بازار این کشورها به فروش رسیده است. این رقم بیانگر افزایش 19 درصدی نرخ فروش محصولات آرایشی خاورمیانه در هر سال است. براساس این گزارش، از آنجا که45 درصد ذخایر نفتی جهان هم اکنون تحت کنترل کشورهای ثروتمند منطقه خاورمیانه بوده و سطح درآمد قابل تصرف افراد در این منطقه زیاد است، سالانه بخش عمده درآمدهای هر فرد در این منطقه صرف خرید لوازم آرایشی و بهداشتی می شود.طبق برآوردها، سرانه مصرف لوازم آرایشی هر فرد در خاورمیانه سالانه 334 دلار است.
آمارها نشان می دهد، در میان کشورهای منطقه، امارات متحده عربی پر رونق ترین بازار خرده فروشی محصولات آرایشی و بهداشتی را به خود اختصاص داده است.
گفته می شود، ارزش بازار محصولات آرایشی در امارات از5/382 میلیون دلار در سال 2004 به 1/603 میلیون دلار در سال 2009 خواهد رسید و این امر بیانگر افزایش 12 درصدی شاخص فروش لوازم آرایش امارات در هر سال است.
طبق برآوردها در حال حاضر بیش از سه هزار سالن آرایشی در امارات وجود دارد که این رقم در کل کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از مرز40 هزار سالن عبور می کند و سالانه تعداد این سالن ها با 6/7 درصد رشد همراه است.
این گزارش با اشاره به رشد سالانه شش درصدی جمعیت در کشورهای منطقه خاورمیانه، یادآور می شود،متوسط سن 60 درصد جمعیت این کشورها کمتر از 25 سال است و همین امر نیز یکی از دلایل رونق بازار محصولات لوازم آرایشی و بهداشتی شده است.

مصرف چشمگیر لوازم آرایشی در ایران

اگر سری به کیف آرایش زنان ایرانی بزنید با انواع و اقسام وسایل و ابزارهایی روبه رو می شوید که هر یک از آنها نقشی در زیبا سازی زنان ایرانی دارند. در همین حال اگر نگاهی گذرا به آمار مصرف محصولات آرایشی در جهان بیندازیم متوجه می شویم که زنان ایرانی دست کم در منطقه خاورمیانه از رکوردداران مصرف این نوع محصولات به شمار می روند.
به گزارش ایسنا، با توجه به جوان بودن جمعیت ایران و اینکه سهم زنان نیز در ساختار جمعیتی کشور قابل توجه است، روند روبه رشد مصرف محصولات و کالاهای مختلف آرایشی و بهداشتی در چنین جامعه ای به ویژه در میان زنان طبیعی به نظر می رسد اما این نکته را هم نباید از یاد برد که مصرف بی رویه چنین کالاهایی علاوه بر خطرات احتمالی بهداشتی می تواند باعث وارد آمدن آسیب های زیادی به اقتصاد کشور شود.
+ نوشته شده توسط سهیل رضازاده در چهارشنبه نوزدهم فروردین 1388 و ساعت 23:10 |

جلسه چهارم کلاس اصول بودجه به بررسی اصول ۹ گانه بودجه پرداخت و مقرر شد برای هفته آتی در حد یک صفحه مقایسه ای بین بودجه کل کشور و بودجه فرهنگی در سال ۸۸ به عمل آید.
دوستان در صورت یافتن لینک مربوطه به بودجه ۸۸ آنرا در بخش نظرات همین پست قرار دهند

+ نوشته شده توسط مهدی سالم در چهارشنبه نوزدهم فروردین 1388 و ساعت 17:2 |
این پست را به عنوان اولین پست آموزشی ارسال می کنم و در آن لینک مربوط به مجموعه اسلایدهای فرهنگ تهیه شده توسط دکتر کاووسی را قرار داده ام.
لطفا سایر دوستان نیز فایل های پاور پوینت قابل ارائه و یا ارائه شده در کلاس را برای استفاده عموم روی وبلاگ قرار دهند.

http://pazzel.persiangig.com/document/Culture.ppt

+ نوشته شده توسط مهدی سالم در چهارشنبه نوزدهم فروردین 1388 و ساعت 16:51 |

کلاس های دکتر شورینی برایم بسیار جالب است . چرا که موضوع را از یک دید و نگاهی می نگرد که من تا کنون این چنین زاویه  دیدی در فکر و اندیشه و زندگی، نداشته ام. البته خمیر مایه نگاه ایشان بسمت محافظه کاری تمایل دارد . اما هر چه هست زیبایی بخصوص خود را دارد و چشمان نگرانی که در کره چشمشان به این سو  و آن سو می رود نگران فرهنگ و نسل امروز ایران زمین است.پیرامون نوروز سخن به میان آمد و ایشان بشدت از سفرهای نوروزی انتقاد کردند، گفتند این اتفاق که در نوروز به سفر بروی خوش یمن نبوده و این سنتی نیست که در زمان کودکی ما اتفاق می افتاده است.حال چند نکته  و نقد را می توان بر آن وارد دانست.

آیا دید و بازدید های مرسوم عید که در زمان ایشان (و البته ما ها هم اما کمتر)اتفاق می افتاد اصیل بوده است؟

من در این جا می خواهم بگویم حتی این دید و بازدید ها هم که انجام می شود ، اصیل نیست.چرا که در گذشته های دور که مردمان در شهر و روستا های کوچک زندگی می کردند به نوعی هر روز و هر روز یک دیگر را می دیدند و عملاً دید و بازدید عیدی بوجود نمی آمد.  این سنت مرسوم مردمانی شده است که در شهر های امروزی زندگی می کنند و از 70 سال پیش به این ور است که دیگر امکان دیدار هر روزه میسر نمیشده است. در نتیجه عید زمانی می شود برای دیدار.( پس این دیدار ها ریشه کهن ندارد)و اگر امکان سفر نبود. کارت پستال به یک دیگر می فرستادند که امروزه این مهم از طریق تکنولوژی نوین چون اس ام اس و ای میل انجام می شود.

اصولاً در گذشته ای که ایشان نام می برند با توجه به تکنولوژی، سطح نیاز و امکانات لازم ، امکان فرهای این چنین نبوده است.

آیا نوروز را نباید آغاز سال نو دانست و این که چندین روز فرصت به وجود آمده تا با دیگر اقوام ایرانی که به این سنت وفادار هستند آشنا شویم. خیلی زیبا خواهم بود وقتی ببینیم که کرد اورامان و بلوچ کوهک این مراسم را از ما قویتر اجرا می کند و متوجه یک نکته مهم می شویم که خون هیچ کدام از اقوام و مذاهب ایرانی رنگین تر از دیگری نیست.

+ نوشته شده توسط سهیل رضازاده در چهارشنبه نوزدهم فروردین 1388 و ساعت 10:30 |
سفرهای نوروزی تمام شد و نقادیش ماند برای ما.

اپیزود اول:

خیلی دوست داشت خانواده اش را شمال ببرد.ماشین خریده و به طرف شمال و دریا رهسپار شده بود.تعریف خزر شهر را هم زیاد شنیده بود.وقتی که به خزر شهر می رسند. اجازه ورود به آنان و ماشین فکستنیشان داده نمی شود.

نگهبان: باید کارت ورودی داشته باشید.

مسافر: مگه شهر نیست. مگه دریا رو خریدید؟

نگهبان: می دونی اینجا کی ها ویلا دارند؟ گلزار ، دایی...، کارت ورودی داری بسم ا.. ، البته که به ماشینتان نمی خورد داشته باشید، اینجا اصلاً زیر پرشیا افت داره ماشین رانده شود.

مسافر مغموم  بر می گردد و  یکساعت در طول دریا حرکت می کند تا شاید ساحلی بیابد و شرمنده بچه ها نشود!!!!!!!

(جان کلام داستانک واقعیست و در نوروز 88 رخ داده است)

اپیزود دوم:

ریس جمهور در سال های ابتدایی ریاستشان وعده دادند تمام سواحل را آزاد خواهند کرد. حالا اگر ما بخواهیم جریان مثل همان سال های قبل باشد که لااقل برای ورود و خروج به شهر ها مشکلی نداشته باشیم که را باید ببینیم!!!!!

اپیزود سوم:

سال 87 سالی بود که بیشترین کنفرانس و همایش و ... را پیرامون حقوق شهروندی در خود جای داد!!!!!

اپیزود چهارم:

ظاهراً هر موضوعی که پیرامونش بیشتر کلام رانده می شود نتیجه معکوس دارد. یاد طنز مدیری بخیر که از افعال معکوس استفاده می کرد!!!

اپیزود پنجم:

جراید:در شهر های برزیل بین محلات فقیر نشین و ثروتمند دیوار حایل ساخته می شود.

نتیجه همه این اپیزود ها:

شانس آورده ایم که در برزیل زندگی نمی کنیم.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

+ نوشته شده توسط سهیل رضازاده در یکشنبه شانزدهم فروردین 1388 و ساعت 20:6 |